Eisenhower Matrix - belangrijk & urgent
Efficiënt time- en focusmanagement helpt je niet alleen om meer werk te doen, maar ook om het juiste werk te doen. Door je prioriteiten goed te stellen, kun je je tijd optimaal benutten.
De Eisenhower Matrix – beslissen wat belangrijk is
Wanneer je wordt geconfronteerd met een overvloed aan taken, kan het lastig zijn om te bepalen waar je je tijd aan moet besteden. De Eisenhower Matrix, ontwikkeld door de voormalige president van de Verenigde Staten, Dwight D. Eisenhower, is een krachtige tool die je helpt om snel te bepalen welke taken echt prioriteit hebben.
Wat is het?
De Eisenhower Matrix is een eenvoudige vierkwadranttool waarmee je taken categoriseert op basis van urgentie en belang. Taken worden verdeeld in vier categorieën:
- Belangrijk en urgent: Direct aanpakken.
- Belangrijk, maar niet urgent: Plan tijd voor in.
- Niet belangrijk, maar urgent: Delegeer deze taken.
- Niet belangrijk en niet urgent: Laat deze taken los.
Dit model helpt je om te focussen op wat er echt toe doet, in plaats van je tijd te verliezen aan onbelangrijke taken die toch urgent lijken.

Waarom het werkt
Onderzoek door Stephen Covey in The 7 Habits of Highly Effective People (1989) benadrukt het belang van het prioriteren van belangrijke taken boven urgente, maar onbelangrijke taken. De Eisenhower Matrix maakt deze afwegingen visueel, waardoor het makkelijker wordt om beslissingen te nemen.
Hoe werkt het?
- Maak
een lijst van je taken
Schrijf alles op wat je moet doen, zonder ze meteen in te delen. - Beoordeel
de taken op urgentie en belang
Gebruik de matrix om elke taak in één van de vier categorieën te plaatsen. - Werk
volgens prioriteit
Begin met de taken in de eerste twee kwadranten en laat de overige taken gaan of delegeren.
Hoe ik het zelf gebruik
Door de Eisenhower Matrix te gebruiken, ben ik in staat om mijn tijd beter te organiseren. Ik focus me op wat echt belangrijk is, in plaats van me te verliezen in taken die weinig impact hebben. Dit helpt me niet alleen productiever te zijn, maar ook minder gestrest.
Proberen?
Volgende keer dat je je overweldigd voelt door je to-do lijst, gebruik dan de Eisenhower Matrix om je taken te ordenen. Het zal je helpen om gefocust te blijven en alleen de belangrijkste taken aan te pakken.
Wil je leren hoe je dit en andere time-managementtools kunt toepassen in je dagelijks werk? Ik geef corporate trainingen over time- en focusmanagement. Bezoek mijn website voor meer informatie.
#eisenhowermatrix #timemanagement #focus #prioriteiten #productiviteit #persoonlijkeontwikkeling #werkplektips